Den overordnede Grundejerforening Margretheholm

<

DOGMs høringssvar på Købehavns kommunes kommende metrobyggeri23-01-2023 - 19:59

Nedenstående er DOGMs hørringssvar på KK metrobyggeri:

 

København, Margretheholmen 22. jan. 2023


Kære Transportministerium

 

Mange tak for muligheden for at komme med bemærkninger til tillæg til miljøvurdering af plan for byudvikling og infrastruktur til Østhavnen, herunder Lynetteholm.

 

Den overordnede ejerforening på Margretheholmen (DOGM) er en grundejerforening for grundejerforeninger og ejerforeninger på Margretheholmen, hvor der bor omkring 3000 mennesker. DOGM varetager opgaver af fælles interesse, rettigheder og forpligtelser for ejere af ejendommene på Margretheholm.


Vi afgav den 31. okt. 2022 høringssvar på jeres første høringsproces vedr. metrolinje M5. I tillæg til det vi skrev sidst, vil vi gerne benytte muligheden for også at komme med kommentarer til tillægget til miljøvurderingen.
Manglende fokus på beboelsesområdet Margretheholm


Tillægget sætter fokus på de miljøpåvirkninger der forventes at være ved justerede linjeføringer for 1. etape af M5 Vest og M5 Øst (Amagerbrogade Syd/Nord) sammen med den forventede byudvikling og vej- og cykelinfrastruktur.

 

Helt overordnet stiller vi os meget undrende overfor, at ingen forhold vedr. beboelsesområdet Margretheholm nævnes nogen steder, på trods af at over 3000 mennesker forventeligt vil blive direkte negativt påvirket af planerne. Som eksempel på passager, hvor man direkte burde have forholdt sig til vores tæt befolkende beboelsesområde, kan nævnes: Afsnit 5.1.2 ”I forbindelse med byggepladserne vil der være en støj- og vibrationspåvirkning fra både tung trafik til og fra byggepladserne og fra maskiner på byggepladserne. Dette vil midlertidigt kunne påvirke mulighederne for at ibrugtage bygninger med støjfølsom arealanvendelse. Påvirkningen fra støj og vibrationer fra anlægsarbejder på udviklingsmulighederne for boliger og erhverv vurderes at være midlertidig, lokal og reversibel. Påvirkningen forventes derfor at være ubetydelig.” Det er kritisabelt, at man ikke har valgt at forholde sig til effekten på de eksisterende bygninger, herunder beboelsesområdet Margretheholm (ikke en del af Margretheholms Havn). Den mulige negative påvirkning vi ser ind i, vurderes umiddelbart ikke som ubetydelig af os beboere og slet ikke med en anlægsfase på 6-7 år.


Derudover undrer det os, at Margretheholms rekreative arealer, der er private, heller ikke omtales. Margretheholm er et tæt beboelsesområde med skønne grønne opholdsarealer både langs Refshalevej og mellem bebyggelserne og Margretheholm Havn, som hver dag benyttes af de flere tusinde beboere og gæster i området. Med de forelagte trafikale ændringer er vi bekymret for, om det vil medføre øgede støjgener fra trafikken over de tilladte værdier på vores grønne opholdsarealer. Vi vil derfor opfordre til at der gennemføres specifikke undersøgelser af hvilke støjmæssige konsekvenser de planlagte trafikaleændringer vil kunne få for Margretheholmens opholdsarealer samt vurdere om det er inden for de tilladte grænseværdier. I tillægget står der bl.a.:

 

”Afhængig af den valgte linjeføring kan det blive relevant at inddrage kommuneplanlagte rekreative områder midlertidigt i anlægsfasen. Påvirkningen vurderes at være moderat, da arealinddragelsen er begrænset i forhold til benyttelsen af de rekreative områder i Københavns Kommune. Den mulige placering af et nyt kontrol- vedligeholdelsescenter på Lynetteholm for M5 Vest kan påvirke rekreative arealer i nærheden, hvis der er etableret sådanne arealer.”

 

”De rekreative arealer på Margretheholm Havn og havnen ved Københavns motorbådsklub samt vandsportsaktiviteterne i kanalen langs den sydlige del af Kraftværkshalvøen vil være udsat for væsentlige støjpåvirkninger i anlægsperioden.”

 

Vi vil i den forbindelse gerne gøre opmærksom på, at de fremlagte planer forventes at få store negative konsekvenser for de skønne private rekreative områder som henhører under grundejerforeningen på Margretheholm, og som i dag er offentligt tilgængelige for alle. Generelt synes tillægget at være præget af mangelfulde subjektive vurderinger, som savner en faglig begrundelse. Og igen er det særdeles kritisabelt, at man helt vælger at overse et beboelsesområde med flere tusind beboere, men kun nævner vores nabo Margretheholm Havn fx i afsnit 5.2.3 om Støj og Vibrationer: ” Margretheholm Havn og en kommende byudvikling er de mest støjfølsomme arealer, der vil blive berørt af 1. etape af M5 Vest. En nærmere vurdering af støjen og afværgemulighederne i.f.t. Margretheholm Havn vil indgå i en kommende miljøkonsekvensvurdering af metroen. Påvirkningen forventes at være ubetydelig.” Med tillægget står det klart, at der stort set ingen afværgeforanstaltninger er planlagt udover nogle vedr. Prøvestenen. Vi kunne således godt have ønsket os, at man havde gjort en større indsats for også at tilgodese os beboere, som kommer til at leve midt i det fremlagte store anlægsprojekt.


Supplerende vejanlæg
Af SMV fremgår det, at der i forbindelse med byudviklingen i Østhavnen er behov for at etablere supplerende vejanlæg fra Prags Boulevard og til Refshaleøen/Lynetteholm. På kortene ser det ud som om man umiddelbart planlægger at etablere supplerende vejanlæg tæt op af boligområdet Margretheholm på begge sider, hvilket vi ser på med stor bekymring og utilfredshed. Eftersom der samtidig er tegnet en linje for et supplerende vejanlæg længere mod øst, der hvor jordtransportvejen er ved at blive etableret, virker det indlysende at benytte denne rute i stedet.
Af rapporten kan man læse, at den endelige placering og udformning af disse vejanlæg er ikke besluttet på nuværende tidspunkt. Vi vil derfor meget gerne benytte anledningen til at flage, at det vil være til stor gene for vores boligområde på Margretheholm hvis der anlægges supplerende vejanlæg både på den eksisterende Refshalevej og på bagsiden af vores lange lejlighedsbebyggelse ”Udsigten”, hvor vi har nogle meget populære rekreative områder som benyttes af mange tusinde københavnske borgere, som nyder det grønne område tæt ved byen.

 

Vi er generelt bekymrede ift. jeres planer om at udvide vejene omkring Margretheholm og dermed ødelægge fortidsminder, hvilket sandsynligvis samtidig ville medføre øget trafikhastighed og dermed endnu farligere forhold for de bløde trafikanter, hvoraf flere hundrede er børn og unge.

 

Cykelinfrastruktur
Af tillægget fremgår det af kortet, at der planlægges med cykelstier både ud af Forlandet/Refshalevej samt via den midlertidige jordvej over dæmningen. Umiddelbart kan det undre, at man ikke vælger at prioritere bløde trafikanter på Forlandet/Refshalevej hvor mange skolebørn har deres daglige færdsel og så prioritere at den motoriserede trafik primært holdes på supplerende vejanlæg via den midlertidige jordvej over dæmningen i Margretheholm Havn.

 

M5 Øst/Lilla
Det er positivt at det af tillægget fremgår, at kontrol- og vedligeholdelsescenteret forventes placeret på Prøvestenen og på sigt kan videreføres fra Lynetteholm Nord mod enten Østerport St. eller Nordhavn, således at der ikke både planlægges metrolinje og servicespor på tværs af beboelsesområdet Margretheholm.
Samtidig konstaterer vi med tilfredshed, at man fra Prags Boulevard Øst til Refshaleøen både undersøger en tunnelløsning og en højbaneløsning, herunder strækningen forbi Margretheholm Havn. Som det fremgår af vores høringssvar fra 31. oktober 2022, vil vi klart foretrække en tunnelløsning på denne strækning af følgende grunde:

 

1. Indkigsgener for de lejligheder der er placeret ud for højbanen
2. Bekymring for rystelser og lydgener i lejlighedsbebyggelsen
3. Rekreativt fællesareal i tæt beboelsesområde forringes og opholds- og sportsfaciliteter ødelægges
4. Bekymring for støjgener på Margretheholms opholdsarealer

 

Vi vil i den forbindelse gerne tilføje, at vi fra flere eksperter har hørt, at en ”cut and cover” løsning, hvor metroen graves ned på strækningen mellem Prags Boulevard og Refshaleøen vil være mindst lige så billig som en højbaneløsning, da der næsen ingen bebyggelse er på strækningen.

 

M5 Vest/Orange
På Refshaleøen er der en afgrening af et teknikspor, der forbinder Metro M5 Vest med et fremtidigt Kontrol- og Vedligeholdelsescenter på Prøvestenen, alternativt kan et kontrol- og vedligeholdelsescenter placeres på Lynetteholm.
Tekniksporet fra Refshaleøen til Prøvestenen kan blive en barriere for ind- og udsejlingen fra Margretheholm Havn og endvidere påvirke fritidsfaciliteterne på sydsiden af Kraftværkshalvøen (kabelbane mv.). Påvirkningen er varig og væsentlig af disse materielle goder.

 

Beboerne på Margretheholm vil også blive negativt påvirket af alle de gener, der følger af etablering af et servicespor langs vores areal, samt af tab af herlighedsværdi såfremt sejlads i Margretheholm Havn ikke længere vil være en mulighed ved placering af et vedligeholdelsescenter på Prøvestenen. Det vil derfor langt være at foretrække hvis alternativet med etablering af et Kontrol- og Vedligeholdelsescenter på Lynetteholm udnyttes.
Det skal dog bemærkes, at denne linje M5 Vest er at foretrække fremfor M5 Øst, såfremt den etableres som en højbane. En nedgravet M5 Øst metro vil dog være den bedste af de foreslåede løsninger.

 

Generelle overvejelser
Området på Margretheholmen er i forvejen belastet af trafik- og støjgener som følge af opførelsen af Lynetteholmen. Disse gener er endnu ikke belyst og vi kender ikke omfanget af disse på nuværende tidspunkt. Hertil skal tilføjes, at de generelle trafikale udfordringer for hele området endnu ikke er afklaret.
Beboerne på Margretheholm er således stærkt bekymret for de akkumulerede påvirkninger, som disse projekter vil give tilsammen.

 

Vi ser frem til en fortsat god dialog.

 

Mvh. Den overordnede ejerforening på Margretheholmen

<